Se spune că noi, părinţii, creştem alături de copiii noştri. Învăţăm să fim mai buni în toate rolurile cu care vine viaţa de părinte. Învăţăm cu şi de la copii. Cred că, pe parcursul copilăriei copiilor noştri, acumulăm şi noţiuni de cultură generală. Nu le putem şti pe toate şi copiii noştri sunt o poartă spre învăţare. Acesta este sentimentul pe care l-am avut atunci când am răsfoit ultimele cărţi ale Antoniei. Este vorba despre o colecţie de cărţi, de la Editura Casa, colecţia Junior. Sunt 5 cărţi educative, recomandate copiilor între 2 şi 4 ani, cu ferestre explicative.
Descriere şi observaţii
Cred că v-aţi obişnuit deja ca, în fiecare vineri, să vă vorbesc despre jucării, jocuri şi cărţi pentru copii. De această dată, nu am să vă vorbesc despre o singură carte, ci despre întreaga colecţie Junior. Pe Antonia au captivat-o aceste cărţi şi, dacă vă spuneam că noi, părinţii, învăţăm alături de copii, trebuie să recunosc că şi eu am aflat lucruri interesante din aceste cărţi. Să nu mai spun că mi-ar fi plăcut să am o astfel de colecţie atunci când eram copil. Prin intermediul acestor cărţi, copiii descoperă lumea înconjurătoare într-un mod jucăuş.
Toate cele 5 cărţi au câte 16 pagini cartonate, frumos ilustrate, cu ferestre explicative. Cărţile au un format mic, fiind uşor de mânuit de cei mici. Îmi place mult şi faptul că fiecare carte este legată cu spirală, lucru care le face să fie trainice. Poate nu vă uitaţi de obicei la aceste detalii, însă pentru mine contează ca lucrurile pe care le avem să reziste în timp, să fie calitative.
Titlurile cărţilor
Ce întrebări vă pun copiii voştri cel mai des? Fără ezitare, aş putea spune că vă întreabă de ce x lucru este aşa, cine face x lucru şi cum. Cărţile sunt centrate pe aceste 3 întrebări pentru a răspunde curiozităţilor celor mici. Mai jos, vă las titlurile cărţilor şi subiectele pe care le abordează. Sper ca aceste detalii să vă ajute în cazul în care hotărâţi să cumpăraţi una dintre aceste cărţi, să ştiţi care îi poate fi mai potrivită copilului vostru.
„Tot ce pot face eu” – în paginile acestei cărţi, copilul îşi regăseşte o parte din abilităţile pe care le are şi vede ce va putea face în viitor, este stimulat să încerce lucruri noi, să fie empatic, învaţă formele geometrice, culorile, să numere până la 6 şi să asocieze aceste elemente. Întrebări la care copilul poate să răspundă:
- Pictăm, modelăm, construim. Tu ce ştii să faci?
- Fugim, ţopăim, aruncăm … Poţi să faci şi altceva?
- Facem pipi, ne îmbrăcăm, mâncăm … Ce poţi face deja singur?
- În casă e multă treabă. Cine ajută?
- Alunecăm, ne legănăm, ne balansăm … Ce este mai amuzant?
- Rotund sau cu colţuri? Tu cunoşti formele geometrice?
- Roata cifrelor – preferata Antoniei
- Împărţim, ne certăm, ne împăcăm … De ce este atât de important? – şi această parte este în topul preferinţelor Antoniei.
- Cu singuranţă poţi să faci deja asta!/Sigur mai ai de învăţat să faci asta!
„Vehicule de urgenţă” – copiii voştri probabil ştiu deja că întotdeauna trecem pe culoarea verde la semafor. Dar de ce ambulanţa trece pe roşu? Cum arată interiorul ei? Cine intervine în caz de urgenţă? Sunt câteva dintre întrebările la care copiii vor găsi răspunsurile în carte. Mi-a plăcut şi faptul că în această carte se atinge noţiunea de voluntar/voluntariat.
- Cine ajunge repede la locul faptei?
- Cum arată interiorul unei ambulanţe?
- Ce vehicule folosesc pompierii?
- Ce vehicule foloseşte poliţia?
- Cine salvează oamenii aflaţi în pericol pe mare?
- Ce face un elicopter de salvare?
- Cine ne poate ajuta?
- Cine cu ce vehicul de urgenţă se deplasează? – asociere oameni în uniformă-vehicule.
„Speriat, furios sau vesel” – această carte îi ajută pe copii să-și recunoască, să-și înțeleagă și să-și accepte emoțiile proprii și ale celorlalți.
- Vesel sau supărat?
- Când te bucuri mai tare?
- Ce faţă faci?
- De ce plângem uneori?
- Ce te înfurie?
- De ce îţi este cel mai frică?
- De ce eşti timid, fricos sau curajos?
- Când te simţi rău?
- De ce ne certăm uneori?
- Care este cel mai frumos sentiment dintre toate?
„Dinozaurii” – mulţi copii adoră dinozaurii. Ei bine, Antoniei îi era frică de ei, dar această carte a ajutat-o să îi descopere într-un alt mod.
- Cum arătau dinozaurii?
- Cu ce se hrăneau dinozaurii?
- Cum se apărau dinozaurii?
- Cum veneau pe lume urmaşii?
- Existau dinozauri şi în mare?
- Au existat cu adevărat dinozauri?
- Dinozaurii erau coloraţi?
„Pe şantier” – pentru noi, şi această carte a picat la fix. Soţul meu îşi desfăşoară o parte din activitate pe şantier. Antonia nu prea înţelegea ce se întâmplă acolo, aşa că această carte o ajută să înţeleagă ce se întâmplă pe un şantier. Mai mult decât atât, la finalul cărţii, copiii învaţă despre adăposturile insolite, ale altor oameni, şi despre cele ale animalelor.
- Ce se întâmplă pe şantier?
- Ce utilaje se folosesc pe un şantier?
- Ce face un muncitor pe şantier?
- Cum se ridică o casă?
- Cum se construieşte o stradă?
- Cum se construiesc casele în alte ţări?
- Cum îşi fac case animalele?
Toate cele 5 cărţi vi le recomand cu drag. Vă asigur că vor fi pe placul celor mici şi nu numai. 🙂
Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram
Imi place foarte mult sa citesc aceste articole ale tale. Am descoperit jucarii si carti tare dragute pe care le-am pus pe lista de asteptare si le voi achizitiona pt fetita mea ( care e cu un an mai mica decat Antonia). Multumesc!
Otilia, mă bucur tare mult că îţi sunt de folos recomandările de pe blog. 🙂
Îţi mulţumesc că mă citeşti!
Am luat si noi de curand o parte din aceasta colectie. Sunt foarte dragute, colorate si cu informatii atragatoare pentru copil. Ma bucura si faptul ca sunt in limba romana. Aveam carti cu clapete, dar in limba engleza.
Da, să ştii că majoritatea cărţilor cu clapete sunt în limba engleză, aşa că e binevenită colecţia asta.