Aceste întrebări le-am primit și de la voi. Cum alegem o carte (bună) pentru copii? Care sunt criteriile de care ar trebui să ținem cont atunci când alegem cărți pentru copii? Așa cum știți, nu toate cărțile merită citite ori să ajungă la noi în bibliotecă.
De-a lungul timpului, am ales să-i citesc Antoniei atât cărți de ficțiune, menite să-i dezvolte imaginația și să-i transmită mesaje pozitive, cât și cărți de non-ficțiune, cu informații interesante, pe diferite subiecte, în funcție de nevoile și interesele ei. O expun la ambele categorii de lectură și acum, când poate să citească singură. Chiar dacă se descurcă foarte bine să citească singură, încă îi mai citesc, în special cărți de non-ficțiune, cu noțiuni pe care are nevoie să i le explic sau care ne dau posibilitatea să purtăm conversații pe subiectul respectiv. De asemenea, au existat cărți de ficțiune pe care i le-am citit eu din cauza limbajului mai greu de înțeles. Un exemplu este „Bubico” de Ion Luca Caragiale. Dacă până la o anumită vârstă avem posibilitatea să alegem toate cărțile copiilor, după ce merg la școală, nu mai deținem exclusiv controlul, pentru că intervin și lecturile obligatorii.
Vreau să vă împărtășesc cum am procedat eu de-a lungul timpului și care sunt aspectele pe care le-am considerat importante atunci când am ales cărțile Antoniei. Le iau pe rând.
♦ Are copilul meu vârsta potrivită să îi citesc/să citească această carte?
Cărțile trebuie să corespundă vârstei copilului și nivelului lui de dezvoltare. În general, editurile menționează pentru ce vârste sunt cărțile pe care le au în portofoliu. Bineînțeles, pe măsură ce copiii cresc, ne este mai simplu să ne dăm seama dacă o carte recomandată de la 10 ani, de exemplu, poate fi citită și mai devreme, la 8 ani, să zicem. Pentru început, cred că indicațiile editorilor merită luate în considerare.
De asemenea, conținutul cărții trebuie să fie adaptat etapei de dezvoltare a copilului. De exemplu, pentru un copil de 8 ani o carte destinată unuia de 4 ani va fi, cel mai probabil, plictisitoare. Pentru copilului de 4 ani, cartea celui de 8 ani va fi percepută la fel, pentru că limbajul folosit este mai complex și textul este mai lung. Așadar, conținutul și textul cărții trebuie să fie adaptate vârstei.
Contează și formatul și finisajele cărții, în special în cazul celor destinate bebelușilor/copiilor foarte mici. Pentru ei, paginile cărților trebuie să fie cartonate și să aibă simbolul CE care atestă faptul că respectiva carte respectă cerințele privind siguranța jucăriilor. Aceste cărți intră la categoria jucării, pentru că ele sunt intens manipulate de bebeluși.
♦ Care este tema cărții? Oare este un subiect de interes pentru copilul meu? Răspunde tema cărții la nevoile actuale ale copilului?
De cele mai multe ori, am corelat temele cărților citite cu nevoile pe care Antonia le avea în momentul respectiv, etapa de dezvoltare și, mai târziu, am ținut cont de interesele ei. De exemplu, în cazul ei, ar fi fost o pierdere de vreme să-i citesc cărți despre dinozauri (nu au atras-o niciodată). Pe de altă parte, cărțile despre corpul uman, scrise într-un mod amuzant și jucăuș, au ajutat-o să treacă peste anumite frici.
♦ Ce mesaj îi transmite copilului?
Nu toate cărțile pentru copii au mesaje pozitive ori un limbaj adecvat. Se întâmplă ca o carte să fie foarte populară în rândul școlarilor, de exemplu, dar mesajul pe care îl transmite să fie opus valorilor noastre (cum să tragi chiulul ori să copiezi, cum să le interzici părinților anumite lucruri ori cum să le faci farse – nu tocmai comice – celorlalți, etc.). Am evitat și cărțile de povești cu exemple de comportamente agresive, răzbunătoare, etc. Am exclus din lecturile noastre unele basme și povești clasice cu care au crescut generațiile noastre. Bineînțeles, comportamentele negative sunt prezente și în cărțile cu mesaje pozitive, iar acest lucru, din punctul meu de vedere este absolut ok atâta timp cât acțiunea este îndreptată înspre corectarea acelor comportamente ori creează antiteze din care să reiasă faptul că un comportament pozitiv va avea mereu de câștigat comparativ cu unul negativ.
Aici intervine din nou vârsta copilului. Dacă lectura nu este adaptată vârstei, mesajul s-ar putea să nu fie înțeles ori să fie prea banal la vârste mai mari.
♦ Conținutul cărții este interesant/captivant?
Din punctul meu de vedere, acțiunea unei cărți de ficțiune trebuie să se plieze pe interesele copilului, să îl facă curios, să-l țină cu sufletul la gură. În cazul cărților de non-ficțiune, am aceleași principii. Cartea îi stârnește copilului meu curiozitatea? Îl provoacă să fie curios, să pună întrebări?
♦ Cum sunt ilustrațiile cărții?
Când aleg cărțile Antoniei, nu neglijez ilustrațiile. Ele trebuie să fie expresive, corelate cu textul. De-a lungul timpului, am încercat să o expun pe Antonia la diferite tipuri de ilustrații: viu colorate și monocrome, sugestive și ceva mai abstracte, etc.
♦ Care este limbajul folosit în carte?
Intervine din nou vârsta. În primul rând, nu aleg cărți cu un limbaj greoi, greu de înțeles. Asta nu înseamnă că privilegiez cărțile cu un limbaj foarte simplu. Încerc să avem o linie de mijloc care să-i aducă un plus de informație, dar nici prea multă, pentru că există riscul să apară dezinteresul și plictiseala.
Pe de altă parte, am descoperit în cărțile pentru copii expresii pe care nu mi-aș dori ca Antonia să le folosească. Le consider nepotrivite, însă nici nu cred că putem verifica în întregime textele cărților înainte de a fi citite de copiii noștri. De cele mai multe ori, atunci când identific astfel de expresii, încerc să îi ofer Antoniei și explicații care să aibă sens (cum era limbajul folosit în trecut, de ce nu ar fi bine să folosim expresiile respective, etc.).
Pentru noi, o carte scrisă cu umor, care stârnește râsul, sigur va fi una iubită.
Ce mă ajută pe mine atunci când îi aleg Antoniei cărți?
→ Țin cont de recomandările editurilor când vine vorba de vârstă.
→ Mă ajută părerile altor părinți care îmi împărtășesc valorile ori care au copii cu interese similare cu ale Antoniei.
→ Grupul de Facebook „Ce le citim copiilor?” mă ajută să fac alegeri informate.
→ Autorul și editura trebuie să aibă credibilitate.
→ Îmi este de folos să răsfoiesc cărțile online înainte de a le cumpăra.
Acum probabil că vă întrebați ce tip de cărți ar trebui să alegeți în funcție de vârsta copilului. Eu merg pe ideea diversității, motiv pentru care am încercat să o expun pe Antonia, încă de mică, la cărți cu tematici diferite, care transmit mesaje diverse și au limbaje diferite. Aici am găsit recomandări de cărți pe categorii de vârstă, adică ce tipuri de lecturi ar fi potrivite în funcție de vârsta copilului.
Într-un articol viitor, revin cu o metodă practică care ne ajută să știm dacă o anumită carte este potrivită pentru copiii noștri, dacă este scrisă pe înțelesul lor. Până atunci, vă aștept să-mi împărtășiți din experiența voastră.
Care sunt criteriile după care vă ghidați atunci când alegeți cărțile copiilor?
Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.