V-ați întrebat vreodată cât de important este conținutul media la care sunt expuși copiii și care este impactul acestuia asupra dezvoltării lor? Am ajuns la al 6-lea articol din seria „Copiii și tehnologia digitală„. Mai jos, voi încerca să vă prezint, pe scurt, ce cuprinde peisajul digital, care sunt problemele legate de conținutul media la care sunt expuși copii și când, ce și cum introducem tehnologia în viețile copiilor.
Peisajul digital
Pentru a vorbi despre conținut, trebuie să înțelegem platformele cu care copiii intră în contact în zilele noastre, diferite sau foarte modificate față de cele pe care noi le-am cunoscut în copilăria noastră.
Platforme media digitale:
- Televizor – televiziunea poate fi live, cu transmisie decalată, la cerere sau bazată pe internet.
- Dispozitive mobile (telefon, tabletă, laptop). Telefonul mobil este mai mult decât un device cu receptor și microfon, fiind folosit și în alte scopuri: a asculta muzică, a trimite mesaje, a citi, a face și trimite poze, a juca jocuri, a face cumpărături, etc. Dispozitivele moderne prezintă o terminologie pe care părinții ar trebui să o cunoască, câteva dintre cuvinte fiind: chat, emoticon și emoji, captură de ecran, selfie, sexting, snapchat.
- Computer
- Jocuri video – disponibile pe console fixe și portabile, pe computer și pe device-urile mobile. Jocurile pot fi de mai multe tipuri: tip puzzle, de acțiune, acțiune și aventură, aventură, joc de rol, simulare, strategie, axate pe sport sau pe muzică. Jocurile de acțiune reprezintă cea mai vastă categorie și presupun provocări fizice, coordonare mână-ochi, viteză de reacție. Jocurile de acțiune pot fi: de luptă, cu împușcături, jocuri de platformă sau jocuri labirint.
- Rețele sociale. Există mai multe tipuri de socializare online: proiecte colaborative, bloguri, comunități de partajare a fișierelor, rețele sociale, universuri virtuale de jocuri și comunități virtuale.
Ceea ce v-am prezentat mai sus reprezintă, în mare parte, peisajul digital al zilelor noastre. El se află într-o permanentă schimbare și prezintă câteva tendințe generale pentru anii care vin:
⇒ Evoluția dispozitivelor mobile.
⇒ Dispozitive concepute special pentru copii.
⇒ Copiii se îndepărtează de Facebook spre site-uri/aplicații pe care părinții nu au conturi.
⇒ Socializarea online începe cu site-urile de partajare a fișierelor, precum Snapchat sau Instagram. Pe de altă parte, devine și o platformă a inițiativelor și schimbărilor sociale.
⇒ Pirateria digitală și scrierea codurilor informatice sunt considerate a fi „cool” (dar numai cool nu sunt).
Problemele legate de conținutul la care sunt expuși copiii
Device-urile și platformele prezintă riscuri și ar fi bine să le cunoaștem pe fiecare în parte. Subiectul l-am detaliat deja în articolele trecute în care am vorbit despre dezvoltarea cognitivă, efectele psihologice, fizice și neurologice și nu voi relua aceste informații.
Device-urile mobile, rețelele de socializare/internetul, televiziunea și jocurile video au avantajele lor incontestabile, dar prezintă și riscuri, deloc puține, precum:
- Cyber-bullying
- Sexting
- Dezvăluirea și/sau ascunderea prea multor informații
- Expunerea la pornografie
- Manifestarea unui comportament agresiv
- Muzică și filme cu conținut nepotrivit (expunerea la violență și la conținut sexual nepotrivit)
- Încurajarea consumului de alcool, tutun și droguri
- Alimentație nesănătoasă și obezitate
- Suprastimularea și privarea sau perturbarea somnului
- Efecte asupra creativității și imaginației
- Anxietate și depresie
- Efecte asupra atenției și concentrării
- Înlocuirea interacțiunii reale cu cea virtuală
Când, ce și cum?
♦ Când este potrivit să primească/să aibă acces copilul la anumite dispozitive?
♦ Ce dispozitive trebuie oferite?
♦ Cum introducem, utilizăm și gestionăm dispozitivele?
Când?
În cartea ei, „Părinte în era digitală„, psihiatrul Jodi Gold spune că, pentru a cunoaște momentul potrivit, trebuie să ținem cont de dezvoltarea psihică a copilului. Este el pregătit să primească și să utilizeze un anumit dispozitiv? Are nevoie de el? Bineînțeles că nu tuturor copiilor li se potrivește aceeași măsură. De exemplu, unui copil de 9 ani, cu părinți divorțați care au un program foarte încărcat, un telefon i-ar fi util pentru a-i permite să țină legătură cu ei, pe când unui copil de 12 ani a cărui mamă îl duce și îl aduce de la școală și de la diferite activități, un telefon s-ar putea să nu îi folosească. Poate avea acces la jocuri sau la alte platforme online cu ajutorul computerului de acasă. Când ne întrebăm care este momentul potrivit, trebuie să ținem cont de etapa de dezvoltare a copilului, dar și de realitatea și tradiția culturală a familiei.
Atunci când copiii devin posesori de device-uri mobile, trebuie să îi învățăm să fie buni cetățeni digitali și să aibă respect față de aparatele pe care le dețin. Ei trebuie să înțeleagă că utilizarea unui dispozitiv digital este un privilegiu, nu un drept.
Ce și care?
Aplicațiile, site-urile de socializare și jocurile constituie o listă nesfârșită, copleșitoare chiar (pentru părinți). Un punct important pentru părinți este ca aceștia să știe cu ce se mănâncă acestea, ce conținut presupun și pentru asta este utilă consultarea recenziilor, dar și discuțiile cu copiii, de ce unele aplicații sau jocuri sunt mai bune decât altele. Copiii și părinții trebuie să facă echipă, nu să se situeze în tabere opuse, să fie consumatori cu spirit critic și să își pună întrebări corecte înainte de a cheltui bani și timp pe site-uri de socializare toxice sau pe aplicații prost concepute.
Cum?
Cum introducem, utilizăm și monitorizăm tehnologia? Psihiatrii ne sfătuiesc ca introducerea tehnologiei în viața copiilor să fie făcută gradual. De asemenea, să încurajăm copiii să privească dispozitivele și platformele ca instrumente, nu ca pe surse de distracție.
Copiii au nevoie de reguli în privința utilizării tehnologiei și acestea se stabilesc în funcție de vârsta copilului. Să le încurajăm independența, dar ei să știe că regulile există și vor exista mereu, precum și monitorizarea relației lor cu tehnologia digitală.
Conceptul de Digital Nutrition
Conceptul de Digital Nutrition (Nutriție Digitală) îi aparține lui Jocelyn Brewer, psiholog și profesor de științe sociale cu peste 15 ani de experiență. Conceptul Digital Nutrition explorează o serie de consecințe de ordin social, emoțional și cognitiv pe care utilizarea tehnologiei le poate da și vine cu soluții pentru a maximiza beneficiile pe care device-urile le au. Practic, acoperă concepte, precum: cetățenia digitală; sănătatea și wellbeing-ul digital; învățarea socială și emoțională (despre controlul de sine, reglarea emoțiilor, motivație); parenting conștient și conectat (să înțelegem, ca părinți, culturile și practicile digitale în care sunt implicați copiii, cum să stabilim reguli în privința utilizării tehnologiei); cyberpsihologie (cum ne modelează comportamentul și relațiile consumul de tehnologie); identificarea și evaluarea instrumentelor și aplicațiilor ”sănătoase” și promovarea jocurilor sociale, educative ca o alternativă sănătoasă la cele comerciale.
Pe scurt, acest concept de Digital Nutrition ne încurajează să vedem tehnologia digitală așa cum vedem alimentația. Să vedem aplicațiile și jocurile ca pe niște produse care vin cu o etichetă pentru a înțelege impactul lor asupra sănătății noastre. Să vedem conținut digital pe care îl consumăm la fel cum privim mâncarea, cu beneficii și consecințe asupra sănătății. Să vedem ”vitaminele virtuale” pe care le „ingerăm” atunci când alegem în ce activități online ne implicăm și să facem alegeri mai informate. De exemplu, printre „nutrienții virtuali” ar fi joaca, o proteină indispensabilă; creativitatea – un fel de vitamina C și empatia văzută ca vitamina D. Îmi place idee de nutriție digitală și cred că este o bună paralelă pe care să o expunem copiilor noștri atunci când abordăm subiectului consumului de tehnologie digitală. Mai multe informații despre acest concept găsiți aici.
Puteți citi și articolele precedente din seria „Copiii și tehnologia digitală”:
- Copiii și tehnologia. Provocările părinților din zilele noastre.
- Cum afectează tehnologia digitală dezvoltarea cognitivă, atenția și procesul de învățarea al copiilor?
- Ce efecte neurologice și fizice poate avea consumul de tehnologie digitală în rândul copiilor?
- Ce efecte psihologice poate avea consumul de tehnologie digitală în rândul copiilor?
- Ce sunt cetățenia digitală și amprenta virtuală?
Surse consultate pentru scrierea acestui articol:
- AAP – Children and Adolescents and Digital Media
- Jodi Gold, „Părinte în era digitală. Învață-ți copilul cum să folosească adecvat rețelele sociale și aparatele digitale„, Editura Trei, București, 2016.
- Copiii erei digitale
- Digital Nutrition
Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.