Dacă mă urmăriți de pe la începuturile blogului, atunci știți că, în primii 2 ani, Antonia a crescut expusă la 2 limbi, româna și franceza. După întoarcerea noastră în România, a refuzat să mai răspundă sau să mai reacționeze la limba franceză și, negăsind o grădiniță cu predare în această limbă, aliniată cu valorile noastre, am renunțat să mai insistăm și să o expunem la o altă limbă decât româna.
N-am să vă spun că am mari păreri de rău, dar nici că îmi pare bine că nu am reușit să creștem un copil bilingv până în zilele noastre. Am un articol pe blog despre miturile, avantajele și dezavantajele pe care le are un copil bilingv. Îl puteți găsi aici.
Fast forward, 7 ani mai târziu, Antonia învață la școală limba engleză și limba germană. Optica mea, a părintelui, legată de învățarea unei limbi străine s-a schimbat pe parcursul anilor. Când Antonia era mică, nu aș fi vrut să pun presiune în această direcție (datorită experienței avute, dar și vârstei), iar acum o încurajez cât de mult pot pentru a învăța o limbă străină.
De ce ar trebui să învețe copiii noștri măcar o limbă străină?
Cred că suntem cu toții de acord că o limbă străină, în special limba engleză, ne ajută să ne descurcăm cam oriunde în lume și nu doar pe noi, adulții, ci și pe copii. O să vă dau un exemplu. Anul trecut, în vacanța pe care am avut-o în Franța, Antonia m-a întrebat ce ar trebui să facă dacă se va pierde și în ce limbă ar trebui să vorbească pentru a cere ajutor. Recunosc că nu mă gândisem la acest aspect până atunci, dar a fost o bună ocazie să înțeleg, încă o dată, cât de important este ca fetița mea să vorbească o limbă străină, inclusiv nivelul de încredere pe care acest lucru i-l oferă.
La nivel european, în 2002, în cadrul Consiliului European, se cereau acțiuni prin care copiii să învețe cel puțin 2 limbi străine de la o vârstă fragedă. În 2023, statisticile au evidențiat faptul că două treimi din sistemele educaționale europene au scăzut vârsta de la care copiii încep să învețe o limbă străină. Acum, în multe sisteme educaționale este obligatorie învățarea unei limbi străine înainte de vârsta de 8 ani. Totuși, nu există un moment ideal la care copiii pot începe învățarea unei limbi străine, pentru că, în funcție de etapa dezvoltării, ei au maniere diferite de învățare și de internalizare a informației. Cei mici învață mult prin cântece, joacă și interacțiune. De asemenea, au mai puține inhibiții și nu își fac prea multe griji că ar putea greși. Pe de altă parte, copiii mai mari sunt mai dezvoltați din punct de vedere cognitiv, au experiență lingvistică și metaligvistică, fapt pentru care învață într-un mod mai eficient vocabularul și aspectele care țin de structura unei limbi străine.
5 avantaje pe care copiii le au atunci când învață limbi străine
♦ Își dezvoltă abilitățile cognitive: raționamentul, abilitățile de rezolvare a problemelor, memoria, comunicarea.
♦ Înțeleg mai bine alte culturi, implicit diferențele culturale. O limbă străină este o poartă spre înțelegerea altor culturi și de conexiune cu oamenii care aparțin acestora.
♦ Își dezvoltă abilitățile socio-emoționale. Sunt studii care arată că învățarea unei limbi străine îi ajută pe copii să se regleze mai bine din punct de vedere emoțional, să înțeleagă perspective diferite, să fie mai empatici și să gestioneze mai eficient diferite situații cu care se confruntă.
♦ Au acces la mai multe oportunități socio-economice. Știm deja că angajatorii caută candidați care vorbesc anumite și/sau cât mai multe limbi străine.
♦ Dobândesc mai multă încredere în sine.
O platformă de învățare adaptată nevoilor copilului
Cum găsim un profesor de limba engleză potrivit pentru copilul nostru? Asta mi se pare o provocare. Însă, în această eră a digitalizării avem multe servicii la un click distanță. Asta oferă și Novakid – cursuri online de limba engleză, predate de profesori vorbitori nativi sau bilingvi certificați, într-un mod ludic, adaptate caracteristicilor individuale ale copilului. Practic, metodologia celor de la Novakid urmărește să existe un echilibru între vârsta copilului, capacitatea lui cognitivă, competențele și interesele pe care le are. Lecțiile se desfășoară pe durata a 25 de minute fiecare, timp în care se dorește ca învățarea și distracția să meargă mână în mână.
În vacanța de vară, dacă tot avem mai mult timp, plănuiesc să testăm ceea ce are Novakid de oferit și să vedem în ce măsură ne potrivim, mai exact cum i se va părea Antoniei această metodă de învățare. Îmi place că am posibilitatea de a testa serviciul înainte de a-l achiziționa și pot programa aici, total gratuit, prima lecție de limba engleză.
Vă las și câteva întrebări la care aș aprecia dacă v-ați face timp să-mi răspundeți.
Copiii voștri fac ore suplimentare de engleză?
Ați testat vreo platformă de învățare online (pentru copii) sau chiar serviciile Novakid? Ce feedback aveți?
Ce alte limbi străine vorbesc/învață copiii voștri?
Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.